Posiadanie kredytu często wiąże się bardziej restrykcyjnym podejściem do bieżących wydatków. Zwrot prowizji jest możliwy tylko, jeśli zobowiązanie zostanie uregulowane szybciej, niż założono w momencie podpisywania umowy kredytowej. Nie zawsze jednak jest to proces bezproblemowy. Czego spodziewać się po wcześniejszej spłacie kredytu w Santander Consumer Banku i kto może liczyć na zwrot prowizji?

  • Co orzekł TSUE w temacie zwrotu prowizji?
  • Kto otrzyma zwrot prowizji w Santander Consumer Banku?
  • Wniosek o przyznanie zwrotu prowizji. 
  • Co, jeśli bank odmówi zwrotu prowizji?
Otrzymaj bezpłatną analizę Twojego przypadku
Skontaktuj się z naszymi specjalistami!

Wyrok TSUE w kwestii zwrotu prowizji

Przez wiele lat sprawa dotycząca zwrotu prowizji była niejasna. Przepisy nie precyzowały tej kwestii, przez co często dochodziło do nieporozumień między bankami a konsumentami, gdyż każdy chciał rozstrzygnąć spór na swoją korzyść. Sytuacja zmieniła się wraz z ogłoszeniem wyroku trybunału unijnego w 2019 roku, nazywanego „małym TSUE”. Wprowadził on linię orzeczniczą, według której każdemu kredytobiorcy przysługuje zwrot prowizji, o ile dokonał on wcześniejszej spłaty kredytu. Istotnym jest, że zwrot prowizji dotyczy tylko kredytu konsumenckiego.

Niestety, kwestia zwrotu prowizji ustabilizowała się częściowo. Są banki, które interpretują „małe TSUE” w sposób dosłowny, jak i takie, które interpretują przepisy w sposób mniej korzystny dla konsumenta. 

Kto otrzyma zwrot prowizji w Santanderze?

Konsumenci Santander Consumer Banku mogą być spokojni, gdyż bank dokonuje zwrotu prowizji w zgodzie z wyrokiem trybunału unijnego. Najważniejszym wymogiem, który należy spełnić, by domagać się zwrotu prowizji w Santanderze, jest zawarcie umowy kredytu konsumenckiego w czasie obowiązywania przepisów z ustawy o kredycie konsumenckim.

Jak w przypadku wszystkich instytucji finansowych, również tutaj kredyt musi być udzielony na osobę prywatną. Firmy i jednoosobowe działalności gospodarcze nie otrzymują zwrotu prowizji za wcześniejszą spłatę kredytu. Koniecznym jest też, by nie przekroczyć wartości kredytu równej 255 500 złotych (również po przeliczeniu z innej waluty). Jeśli spełniasz wymienione wyżej żądania, Santander ma obowiązek zwrócić Ci koszty prowizji. 

Jak wnioskować o zwrot prowizji?

Najprościej jest to zrobić za pośrednictwem internetowego formularza dostępnego na stronie Santander Consumer Banku. Jeśli zależy Ci na bezpośrednim kontakcie z pracownikiem banku, możesz skorzystać możliwości telefonicznego złożenia wniosku o zwrot prowizji. Konsument może też złożyć wniosek na kilka innych sposobów:

  • wysyłając list pod adres korespondencyjny
  • składając pismo osobiście w oddziale banku
  • wysłając wniosek za pośrednictwem adresu e-mail dostępnego na stronie banku

Jeśli zdecydujesz się na samodzielne wypełnienie wniosku o zwrot prowizji, tutaj znajdziesz wzór, który ułatwi Ci ten proces. Wystarczy umieścić odpowiednie informacje w wyznaczonych miejscach i dokument będzie gotowy do przekazania w ręce banku. 

Jak odzyskać zwrot prowizji z Santander Consumer Bank?

Bank odmawia zwrotu prowizji

Bank nie powinien uchylać się od zwrotu pieniędzy, jeśli spełniłeś wszystkie konieczne ku temu warunki. Jeśli jednak do takiej sytuacji dojdzie, pierwszym krokiem powinno być przesłanie dokumentacji specjaliście i zapoznanie go z Twoją sprawą. Santander Consumer Bank nie zawsze jest skory do przyznania zwrotu prowizji, dlatego wsparcie ze strony kancelarii jest w pewnych sytuacjach konieczne. 

Szukasz pomocy? Dobrze trafiłeś 

Naszą kancelarię tworzy zgrany zespół, który ma doświadczenie w rozwiązywaniu sporów konsumentów z instytucjami finansowymi. Bank nie chce zwrócić Ci prowizji, pomimo spełnienia wszystkich warunków? Nasi prawnicy pomogą odzyskać Twoją należność. Skontaktuj się z nami i prześlij odpowiednią dokumentację. Przypominamy, że analiza wstępna jest zawsze bezpłatna. 

Otrzymaj bezpłatną analizę Twojego przypadku
Skontaktuj się z naszymi specjalistami!