Osoby zainteresowane problematyką usuwania historii kredytowej z BIK często zastanawiają się jak złożyć do banku lub innej instytucji finansowej wniosek, by został on rozpoznany. Nierzadko bowiem wnioski o czyszczenie BIK klientów pozostają ignorowane przez adresatów. Czy czyszczenie BIK jest skuteczne?
Gdzie kierować wniosek o usunięcie danych z BIK? [czyszczenie BIK]
Aby uniknąć podobnych sytuacji, wniosek o usunięcie danych z BIK najlepiej kierować w trybie reklamacyjnym bezpośrednio do kredytodawcy (a nie Biura Informacji Kredytowej!). Instytucja finansowa ma 30 dni na rozpoznanie wniosku pod rygorem uznania, że przyznaje twierdzenia w tym wniosku zgłoszone, w tym dotyczące żądania usunięcia danych z BIK.
Kiedy dane w BIK muszą zostać usunięte?
Kiedy zatem dane w BIK muszą zostać usunięte przez instytucję finansową? Są to zasadniczo trzy przypadki:
- Odwołanie przez osobę, której dane dotyczą (klienta lub byłego klienta instytucji finansowej) zgody na przetwarzanie danych po wygaśnięciu zobowiązania kredytowego lub upływ terminu, na jaki została udzielona zgoda.
- Upływ 5-letniego terminu przetwarzania danych klienta bez jego zgody po wygaśnięciu zobowiązania.
- Dane zawarte w raporcie są błędne bądź omyłkowo wprowadzone do systemu BIK.
Jednocześnie istnieje wiele przypadków, w których instytucja finansowa może lub powinna usunąć dane z BIK (czyszczenie BIK) w odpowiedzi na zgłoszoną przez klienta reklamację, należą do nich m.in.:
- Brak wykazania przez instytucję finansową, że informowała klienta o zamieszczeniu jego danych w BIK w związku z opóźnieniami w regulowaniu zobowiązania.
- Sprzedaż wierzytelności na rzecz innego podmiotu (takiego jak fundusz sekurytyzacyjny)…
Przykłady te można oczywiście mnożyć.
Instytucja finansowa nie chce wykreślić moich danych z BIK
Mimo zgłaszanych wniosków zdarza się, że instytucja finansowa nie zgodzi się na wykreślenie danych z BIK. Nie jest to jednak koniec starań, jakie możemy podjąć w dochodzeniu swoich racji. Ilekroć bank lub inny podmiot nie uwzględni naszej reklamacji – o pomoc możemy zwrócić się do Rzecznika Finansowego lub Urzędu Ochrony Danych Osobowych.